tisdag 30 december 2014

Dag 252 - Året är snart slut

Årets sista dag har just börjat. Sitter vid frukostbordet medans F&V tittar på film. Jag hade tänkt mig att sammanfatta det här året, göra bokslut och gå framåt.

2014, det kommer för alltid att vara ett av dom värsta år jag gått igenom. Något jag trodde skulle vara för evigt rycktes upp med rötterna och hela min värld sattes i gungning. Den 25april 2014 blev slutet på det livet jag kände och början på en lång resa till att må bra igen, en resa som fortfarande pågår.

Dom första månaderna var fyllda med ångest,oro,sorg och hopplöshet. Känslan var att jag aldrig skulle må bra igen, även om jag inom mig visste att jag skulle överleva och gå vidare. Det var mycket oro över barnen och allt praktiskt. Saker som med tiden löst sig och idag fungerar bra även om det ibland är tungt och krångligt.

Sommaren var tuff men jag tvingade mig själv att sysselsätta mig och umgås med vänner. Tiden gick och jag upptäckte att vissa dagar var helt ok och jag hade kul ibland. I slutet av sommaren upptäckte jag att jag hade bra minnesbilder där M inte fanns med. Det var små saker men betydde mycket för mig.

Efter semestern så släppte det litegrann, jag fick fokusera på jobbet och upptäckte att jag klarade en vardag med barnen ensam. Jag upptäckte att jag tänkte allt mindre på M och att jag mådde allt bättre. Under perioder i höst har jag varit borta mycket, träffat nya människor och fått nya vänner. Jag har också fått tillbaka gamla vänner. Positiva saker som troligen inte skett om jag fortfarande varit med M.

Julen var lite tung till en början men blev bättre. Tror det hängde ihop med mitt dejtande med Li och att jag trodde jag var lika stark som förr. Jag har en liten bit kvar dit men känner att jag kommit långt.
Känslomässigt har året varit en prövning. Jag har känt känslor jag inte trodde jag hade och jag har pendlat i välmående otroligt mycket. Har ibland trott att allt varit klart bara för att en vecka senare vara nere i en svacka igen. Men svackorna blir grundare och kommer mer sällan och framför allt så handlar dom inte om en vilja att ha tillbaka M. "Jag längtar inte längre efter att ha dig här, men jag saknar dig"

Känner att det bränner innanför ögonlocken när jag skriver. Det har varit ett år jag aldrig glömmer och jag har fått otroligt mycket stöd av min familj och mina vänner. Utan det stödet hade jag inte kommit lika långt som jag nu kommit. Det kommer jag vara evigt tacksam för!

Så nu sitter jag här, mår ganska bra och har en positiv känsla att livet kommer ordna sig tillslut. Jag har upptäckt att det finns andra kvinnor som både är vackra, intelligenta och mysiga. En dag så korsar jag kanske väg med nån som passar mig perfekt.
Ikväll ska vi över till barnens kusiner på M's sida. D och hans nya sambo har alla barnen och vi går dit och äter lite med dom. Det känns som en lagom nyårsafton!

Under julen har jag inte haft någon kontakt med Li och det har känts som att det runnit ut i sanden bara. Igår kväll kom det ett oväntat sms där hon önskade gott nytt år. Blev lite glad och vi får se hur det blir. Hursomhelst så kommer jag inte låta det ta lika mycket energi igen.

Gott Nytt År! Må 2015 bjuda på glada stunder, umgänge med familj, vänner och kanske kanske lite kärlek!

2 kommentarer:

  1. Förra året försökte jag hitta något jag kan hålla mig fast vid i tillvaron. Visste inte riktigt vad det var jag letade efter. Kanske några sanna ord, hopp, något som skulle ge mig lite mer mental kraft, känna att jag inte är ensam i mitt förtvivlande, jag vet inte. Iaf hamnade jag på din blogg och har läst med här ett bra tag nu.
    Jag skulle gärna kunna säga dig något klokt, något som hjälper dig igenom de svåra dagarna, ensamheten, men jag tror inte det finns ord, som ingen annan hade sagt till dig hittills.
    Och livet är visst enklare om man inte tänker för mycket. Men ett liv som är enklare är inte nödvändigtvis mer värt att leva.
    Gott nytt år! Jag önskar dig det, du själv önskar dig mest för 2015.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första kommentaren på min blogg. Bara vetskapen att någon annan läst det jag skrivit får mig att känna mig mindre ensam. Bloggen har fungerat som en ventil för mig och som en dagbok. Det gör mig glad om det gett dig något också.
      Visst vore det enkelt om man tänkte mindre men som du skriver så är det inte nödvändigtvis bättre.
      Jag önskar dig ett Gott Nytt År och att 2015 lämnar en skön och bra känsla efter sig när vi summerar det!

      Radera